CALORIETELLER.nl - Uitleg over Vitamines - Online calorieenteller De calorieteller Calorieen tellen


Calorieteller .nl - Online calorieen tellen



Terug | Alcohol | Eiwit | Vet | Koolhydraten | Vitamines | Mineralen | Start de Calorieteller | Ideaal gewicht berekenen | Energie Behoefte | Links




Uitleg over vitamines:

Vitamines zijn in twee groepen in te delen. Zo zijn er vitamines die in vet voorkomen (vetoplosbaar) en vitamines die in water voorkomen (wateroplosbaar)

Vetoplosbare vitamines

Vitamine A:

Vitamine A is van groot belang voor het goed verlopen van vele intracellulaire processen. Zo is bekend dat vitamine A een functie heeft voor het gezichtsvermogen. Ook is het van belang voor de botvorming, de groei en de voortplanting. Behalve vitamine A in de vorm van retinol, zijn er ook een aantal carotenoïden met dezelfde biologische activiteit. Om deze varianten bij elkaar op te kunnen tellen herleiden we ze naar retinolequivalenten. 1 RE = 1 microgram retinol = 6 microgram beta-caroteen = 12 microgram andere provitamine-A carotenoïden De minimale behoefte voor volwassenen wordt op 600 RE/dag geschat. De aanbevolen hoeveelheid per dag wordt geschat op 1000 RE/dag voor mannen en 800 RE/dag voor vrouwen.

Vitamine D:

Vitamine D komt in twee vormen voor:

  • Ergocalciferol (D2): Dit zit in kleine hoeveelheden in planten en micro-organismen.
  • Cholecalciferol (D3): Dit wordt in de huid gevormd onder invloed van zonlicht.
  • Vitamine D is belangrijk voor de stofwisseling van vooral het been- en kraakbeenweefsel.

Wateroplosbare vitamines

Vitamine C:

Vitamine C bestaat uit L-ascorbinezuur of dehydro-L-ascorbinezuur. Het is onder andere betrokken bij de genezing van wonden en de vorming van collageen. Verder speelt het een rol bij de ijzeropname, de activering van foliumzuur, de synthese van hormonen, het afweermechanisme en de bescherming van andere vitamines. De minimumbehoefte voor volwassenen wordt op 50-65 mg/dag geschat. De aanbevolen hoeveelheid voor volwassenen wordt op 70 mg/dag gesteld. Een overvloedige inname van vitamine C is niet snel schadelijk. Zelfs een hoeveelheid tot 10 gr/dag geeft ogenschijnlijk geen schadelijke effecten. (echter ook geen nuttige)

Thiamine (B1)

Vitamine B1 is als co-enzym aanwezig in ruim 20 enzymsystemen die betrokken zijn de koolhydratenstofwisseling. Tevens lijkt het een rol te spelen bij de prikkelgeleiding van de zenuwcellen. De minimumbehoefte aan thiamine wordt geschat op 300-400 microgram/1000 kCal energieverbruik, met een minimum van 1,0 milligram/dag per volwassen persoon. Wijkt je gewicht nogal af van het referentiegewicht, dan moet je het minimum van 1,0 evenredig aanpassen.

Riboflavine (B2)

Vitamine B2 is een bestandsdeel van flavoproteïnen en wordt aangetroffen in plantaardige en dierlijke weefsels. Riboflavines zijn in de vorm van flavine-enzymen betrokken bij de eiwit- en koolhydraatstofwisseling, de vorming en afbraak van vetzuren en het transport van electronen. De minimumbehoefte moet worden gerelateerd aan de minimale eiwitbehoefte en bedraagt ongeveer 25 microgram/gram eiwit.

Gebruik van alle onderdelen van deze site geschied volledig op eigen risico. Neem bij twijfel contact met een deskundige | Privacy Beleid | c 2004-2015 Calorie Teller nl -