CALORIETELLER.nl - Uitleg over vetten - Online calorieenteller De calorieteller Calorieen tellen


Calorieteller .nl - Online calorieen tellen



Terug | Alcohol | Eiwit | Vet | Koolhydraten | Vitamines | Mineralen | Start de Calorieteller | Ideaal gewicht berekenen | Energie Behoefte | Links




Uitleg over vetten

Ook vetten zijn een onmisbaar bestanddeel in onze voeding. Deze vetten zijn vooral triglyceriden. Triglyceriden zijn opgebouwd uit vetzuren en glycerol. Er zijn essentiële vetzuren zoals linolzuur, linoleenzuur en arachidonzuur. Deze essentiële vetzuren zijn een onmisbaar deel van de celmembranen, vormen een bouwstof voor bepaalde hormoonachtige stoffen en spelen een rol in de cholesterolstofwisseling.

Verzadigde / onverzadigde vetten

Vetten kunnen verzadigde vetzuren bevatten, zoals palmitine- en stearinezuur. Dierlijke vetten zijn vaak rijk aan verzadigde vetten. Naast deze vetten zijn er ook vetten met 1, 2 of meer onverzadigde vetzuren. Deze onverzadigde vetten komen vooral voor in plantaardige vetten.

De vetten vormen samen met de koolhydraten de belangrijkste energiebron voor de mens. Koolhydraten kunnen eventueel in bepaalde trigliceriden worden omgezet. Op deze manier kan ons lichaam (tot verdriet van velen) vetreserves opslaan. De behoefte aan vet wordt dus in eerste instantie bepaald door de hoeveelheid essentiële vetzuren die we nodig hebben.

Welk percentage van onze energie moet uit vet komen:

Voor zuigelingen wordt op basis van het vetgehalte in moedermelk ±50% aanbevolen. Voor kinderen tussen 0.5 en 2 jaar wordt een geleidelijke afbouw naar 35% aanbevolen. Vanaf 2 jaar wordt tussen de 30 en 35% aanbevolen, waarbij het aandeel verzadigd vet het beste onder de 10% van de energieopname kan blijven

Gebruik van alle onderdelen van deze site geschied volledig op eigen risico. Neem bij twijfel contact met een deskundige | Privacy Beleid | c 2004-2015 Calorie Teller nl -