CALORIETELLER.nl - Uitleg over Mineralen - Online calorieenteller De calorieteller Calorieen tellen


Calorieteller .nl - Online calorieen tellen



Terug | Alcohol | Eiwit | Vet | Koolhydraten | Vitamines | Mineralen | Start de Calorieteller | Ideaal gewicht berekenen | Energie Behoefte | Links




Uitleg over mineralen

Voor de opbouw en instandhouding van ons lichaam zijn niet alleen eiwit, vet, koolhydraten en vitamines nodig. Mineralen vormen een minstens zo belangrijk onderdeel van onze voeding. Calcium, natrium, kalium, fosfaat, ijzer, magnesium, zink en chroom zijn enkele belangrijke mineralen voor ons lichaam. We hebben echter maar zeer kleine hoeveelheden nodig, zodat we niet naar de ijzerwarenwinkel hoeven voor onze boodschappen.

Calcium: Voor het ontwikkelen en instandhouden van sterke botten is calcium van vitaal belang. Tevens zijn calciumionen betrokken bij bloedstolling, overdracht van zenuwprikkels en spiercontractie.

IJzer: IJzer is een bestanddeel van hemoglobine en myoglobine. Het is dus een belangrijk onderdeel van onze voeding omdat het nodig is voor onze zuurstofvoorziening. Verder is ijzer aanwezig in enzymen die een rol spelen bij oxidatieve reacties.

Natrium: Gebruik van veel natrium in de voeding is een risicofactor voor het ontstaan van een hoge bloeddruk. Het is aan te bevelen niet meer dan 3,5 gram/dag te nemen.

Kalium: Er is niet veel onderzoek gedaan naar de behoefte aan kalium. De minimumbehoefte wordt op 1,6-2 gram/dag geschat. Mede daarom is de aanbevolen hoeveelheid op 3,5 gram/dag gesteld.

Water: Water is het transportmiddel voor voedingsstoffen en stofwisselingsproducten. Bijna alle stofwisselingsprocessen

Gebruik van alle onderdelen van deze site geschied volledig op eigen risico. Neem bij twijfel contact met een deskundige | Privacy Beleid | c 2004-2015 Calorie Teller nl -